Plan Daltoński u Gumisiów
Od roku w naszej grupie wprowadzamy zasady Planu daltońskiego.Proces edukacji według planu daltońskiego jest wizualizowany, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady funkcjonowania w przedszkolu. Wizualizacja procesu dydaktyczno–wychowawczego odbywa się poprzez wyposażenie sal w kolorowe obrazki stanowiące swego rodzaju instrukcje, które doskonale ułatwiają dzieciom samodzielne funkcjonowanie. Każdy dzień w przedszkolu rozpoczyna się od zaznaczenia swojej obecności. Dzieci przy pomocy klamerek ze swoim imieniem każdego dnia oznaczają swoją obecność po przyjściu do sali zajęć oraz odznaczają ją przy wyjściu do domu. Uczą się w ten sposób obowiązkowości i systematyczności. Każdego poranka liczymy ile jest dziewczynek i ilu chłopców, porównujemy ilości, zastanawiamy się "o ile?" więcej jest chłopców od dziewczynek i na odwrót. Stosujemy oznaczenia kolorowego tygodnia - każdy dzień ma swój kolor, co pomaga nam zapamiętać kolejność następowania po sobie poszczególnych dni. Dzieci codziennie rano przypinają grzybek odpowiedniego koloru, który odzwierciedla właściwy dzień tygodnia. Na wskaźniku dnia tygodnia mamy oznaczenia wydarzeń oraz zajęć dodatkowych, które czekają nas w tym dniu. Codziennie rano za pomocą specjalnie przygotowanych piktogramów przedstawiających zjawiska atmosferyczne, zaznaczamy jaka jest aktualnie pogoda. Dzięki systematycznie wykonywanej czynności, na koniec tygodnia mają przegląd zjawisk atmosferycznych z kilku dni. Korzyści z pracy z kalendarzem pogody to przede wszystkim poznanie nazw i cech charakterystycznych zjawisk atmosferycznych i pór roku. Jest to także wstęp do odczytywania kodów za pomocą piktogramów. Obserwacja zjawisk pogodowych ćwiczy spostrzegawczość, ale może być także doskonałym elementem doświadczania przez dziecko i kształtowania procesów w ciągu dnia i tygodnia. Rytm dnia wskazuje nam plan dnia. Dzieci używając wskaźnika zaznaczają aktualną czynność, dzięki temu wiedzą co aktualnie się dzieje i co czeka je za chwilę. W każdy poniedziałek rano wybieramy dyżurnych- strażników. Proponowane w przedszkolu dyżury to: dyżurny kącika kuchennego, dyżurny gier i układanek, dyżurni szatni, dyżurny łazienki, dyżurny zabawek, dyżurny kącika plastycznego, dyżurny kącika przyrodniczego, dyżurny kącika czytelniczego. Strażnicy, przez cały tydzień wypełniają określone obowiązki:
• Strażnik kącika kuchennego rozkłada łyżki, ustawia serwetki na stołach, zaprasza inne dzieci na posiłek.
• Strażnik gier i układanek pilnuje porządku w szufladach z grami i puzzlami. Pomaga w naprawie zepsutych pudełek.
• Strażnik szatni pilnuje porządku w szatni, dba by wszystkie buty i okrycia znajdowały się na swoich miejscach.
• Strażnik łazienki wyciera mokrą podłogę, dba o porządek na umywalkach, pilnuje żeby ikt nie biegał i nie krzyczał w łazience.
• Strażnik zabawek dba o właściwe ustawienie pudeł na półkach, pilnuje by inne dzieci odkładały pokrywki od pudeł pod biurko.
• Strażnik kącika plastycznego pilnuje porządku w kąciku plastycznym, sprawdza czy kleje są prawidłowo zakręcone, flamastry mają zatyczki, rozdaje i sprząta koszyczki z przyborami, rozdaje dzieciom karty pracy i materiały plastyczne, zamiata podłogę pod stolikami.
• Strażnik kącika przyrodniczego dba o nasze rośliny, podlewa je.
• Strażnik kącika czytelniczego pilnuje porządku na półce z książkami, dba by wszyscy oglądali książki siedząc przy stole, pomaga w naprawie zepsutych egzemplarzy.
Imiona strażników umieszczone zostają na tablicy przy emblematach symbolizujących rodzaj dyżuru. Ponadto wybierane są dwie osoby pełniąca funkcje pomocnika nauczyciela, czyli tzw. „pomocna dłoń- prawa i lewa”. Sygnalizator wykorzystywany jest najczęściej podczas pracy samodzielnej dzieci. Pomaga w niewerbalnej komunikacji nauczyciela z dziećmi. Określone kolory mają różne znaczenie:kolor czerwony oznacza pracę samodzielną, kolor żółty to praca w parach, konsultacje z osobą z pary, pomocnikami, pozostałymi dziećmi, kolor zielony to czas na konsultacje z nauczycielem. Ważnym krokiem w rozwijaniu umiejętności dzieci jest wykonywanie zadań w parach. Każdego tygodnia pary się zmieniają, co pozwala dzieciom na kontakt i lepsze poznanie koleżanek i kolegów. Dzieci mogą przemieszczać się w parach, bawić się z przyjaciółką czy przyjacielem, jednakże podczas zaplanowanych zadań pracują z osobą „z pary” w danym tygodniu. Dzieci lubią obchodzić urodziny w przedszkolu. Zobrazowanie kalendarza urodzin pozwala na przybliżenie i umiejscowienie daty ich urodzin w przestrzeni całego roku. Jednocześnie przedszkolaki utrwalają przy tym nazwy pór roku i miesięcy, uczą się empatii i relacji społecznych. Kąciki tematyczne/zajęciowe zostały oznaczone w salach kartonikami z grafiką ilustrującą sposób ustawienia zabawek. W drugim semestrze pojawiły się także instrukcję obrazujące sposobów korzystania z danych kącików. W łazience na ścianach mamy podpowiedzi jak myć prawidłowo ręce.